round the world ticket, vliegen, ticket, gapyear, reizen, wereldticket, route, bestemmingen, reis, kilroy, budget, geld, kosten, kost

Je hebt besloten: ‘ik neem een gapyear en ga op reis.’ Voor een half jaar, een jaar, of gewoon tot dat het geld op is. Iedereen die je dierbaar is, is ingelicht rondom jouw dappere besluit. Een besluit waarvan je, je af en toe denkt: ‘shit…’ Je bankrekening heeft nog nooit zo’n astronomisch bedrag gekend en je moet nu bepalen hoe je dat geld gaat gebruiken om op jouw droombestemmingen te belanden. Koop ik een wereldticket of zet ik geld opzij voor losse vliegtickets? Hierbij de voor- en nadelen van beide opties, onze keuze en hoe we hier achteraf tegen aan kijken. 


Wat is een ‘wereldticket’ en hoe werkt het?

Wij kochten ons wereldticket bij Killroy over wiens service we zeer te spreke zijn. Samen met een medewerker van Killroy heb je een aantal gesprekken. Dit om gezamenlijk de route te bepalen, om zo de vluchten vast te leggen die jou van Nederland naar Verweggistan brengen om uiteindelijk weer veilig op Schiphol te belanden in de armen van je bezorgde ouders. Deze route wordt natuurlijk vastgesteld door de plekken waar jij heen wilt, maar er zijn nog een aantal andere zaken waar je rekening mee dient te houden.

Voorwaarden rondom een wereldticket

  1. Je mag alleen in oostelijke of westelijke richting vliegen

Bijvoorbeeld, je wil naar diverse landen in Azië maar ook naar salsa bestemmingen in Zuid Amerika. Dan moet je bepalen welk werelddeel je begint. Wil je eerst je smaakpapillen verwennen middels de Aziatische keuken? Dan vlieg je in oostelijke richting. Wil je bijvoorbeeld naar Myanmar, Thailand, Japan, Mexico, Nicaragua en Argentinië? Dan start je in Myanmar om vervolgens in oostelijke richting naar Japan af te reizen alvorens je de grote oversteekt waagt.

  1. Je mag slechts één keer hetzelfde continent binnen vliegen

Wanneer je eenmaal het continent verlaat kun je niet nogmaals met je wereldticket hetzelfde continent aan doen. Bijvoorbeeld, je wilt naar San Francisco om over de befaamde rode brug te wandelen. Vervolgens wil je heel graag prachtige duiken maken in Belize om hierna zongebruind en al terug te vliegen naar de VS. Namelijk, New York City, voor de ultimate shopping spree. Dat kan dus niet. Je zult eerst alles in de VS moeten afkrassen alvorens je, je richting een ander continent begeeft.

  1. Een wereldticket heeft een geldigheid van maximaal één jaar

Oftewel, wanneer je op 29 november 2016 je familie en vrienden uitzwaait vanaf Schiphol moet je uiterlijk 28 november 2017 terugkeren in koud en guur Nederland.

  1. Je kunt alleen vliegen met de luchtvaartmaatschappijen die onder een specifieke alliantie vallen

Zo vliegen wij dit jaar alleen met luchtvaartmaatschappijen die zijn aangesloten bij het ‘Oneworld alliantie’ netwerk. Denk hierbij aan maatschappijen als: Qatar, Cathay Pacific, Malaysia Airlines & Iberia. Doordat je met hen moet vliegen bepaalt het gezamenlijke netwerk van deze luchtvaartmaatschappijen hoe jouw vlucht van de Filipijnen naar San Francisco wordt. Zo vlogen wij vanaf Manilla via Hong Kong naar San Francisco. Prima. Maar het kan ook voorkomen dat je een wat minder ‘prima’ route aflegt. Zoals die keer dat we van Nicaragua naar Colombia vlogen (om de hoek) via, daar komt ie: Miami, in slechts 20 uur.

  1. Je moet creatief omgaan met een het gegeven aantal segmenten

Helaas, je kunt niet onbeperkt vluchten aan je wereldticket toevoegen. Je zit vast aan een maximum aantal ‘segmenten’. Één segment = één vlucht. In ons geval betekende dit dat we veertien segmenten op mochten maken. Onze eerste bestemming was Sri Lanka. Hier vlogen wij heen met Qatar via Doha. Dat zijn twee vluchten oftewel twee segmenten. Het idee is dan ook dat je, je segmenten slim inzet en niet je vlucht van Bangkok naar Hanoi boekt met je wereldticket. Dit omdat je zelf een goedkoop ticket kan boeken bij bijvoorbeeld Air Asia.

  1. Je kunt de data van je vluchten wijzigen maar niet de bestemmingen

Wil je langer ergens blijven omdat je het er heel erg naar je zin hebt? Dat kan tegen betaling. Maar… zit je in Rio de Janeiro en wil je vanuit hier heel graag naar de Aruba vliegen, maar je zou eigenlijk vliegen op Montevideo, dan kan dat niet. De bestemmingen staan vast.

 

reis, reizen, wereldreis, gapyear, sabbatical, tussenjaar, breekjaar, bestemming, bestemmingen, kiezen, keuze, beslissing, tips, budget, vliegticket, wereldticket, worldticket, kilroy, alternatief, voordelen, nadelen, kosten,
Ons wereldticket voor €3300,- p.p.

De voordelen van een wereldticket

  1. Het is een goede deal. Zoals je kunt zien is 3300 euro voor zoveel (lange afstand) vluchten een zeer nette prijs. Daarmee weet je precies welk budget je (vooraf) kwijt bent aan vliegtickets. De (goedkope) binnenlandse vluchten daargelaten.
  2. Het scheelt een hoop tijd. Trust me. Het uitzoeken van al die vluchten, connecties, extra bagage kosten en andere rompslomp kost behoorlijk wat geduld (en frustratie). Fijn als iemand die dat vaker doet dit voor je regelt.
  3. Het scheelt een hoop spam. Je hoeft niet telkens twee maanden van te voren de prijzen in de gaten te houden om te zien of je vlucht van Miami naar Lima al 100 euro goedkoper is geworden.
  4. Het dwingt je door te gaan. Deze is wat dubbel. Doordat je route behoorlijk vast ligt dwingt het je om door te reizen. Zo kun je voorkomen dat je vijf maanden lang in de ‘Goa gemeenschap’ in India blijft plakken omdat je toch geen ticket hebt naar je volgende bestemming. Kan heel leuk zijn, kan ook zijn dat je later denkt: ‘goh, had graag nog Cambodja, Laos & Myanmar willen zien eigenlijk…’
  5. Het is een (prijzige) stok achter de deur. Ben je een wat bange poeperd dan is een wereldticket ideaal. Zodra je geboekt hebt en er ruim 3000 euro van je rekening is afgeschreven zeg je niet meer zo snel: ‘mwoah, ik denk dat ik toch maar thuis blijf.’ You gotta go!

De nadelen van een wereldticket

  1. Minder flexibiliteit met betrekking tot de data. Zo hadden wij graag langer in Vietnam willen blijven en wat eerder vanuit de Filipijnen willen vertrekken.
  2. Minder flexibiliteit met betrekking tot de gekozen bestemmingen. Ook moet je er aan denken dat het kan zijn dat je misschien ineens helemaal geen zin meer hebt om naar Caracas te vliegen omdat je het toch wel erg avontuurlijk lijkt. Maar ja, het is geboekt en je vliegt immers van Caracas door naar je volgende bestemming.
  3. Je hebt ‘slechts’ één jaar. Je kunt geen dag langer gebruik maken van een wereldticket. Ben je nog niet uitgereisd wanneer het jaar ten einde is dan moet je een (prijzig) los ticket kopen om bijvoorbeeld vier maanden later huiswaarts te keren.

Het alternatief: een potje geld voor losse tickets

Je kunt er ook voor kiezen om een bepaald geld bedrag op zij te zetten (bijvoorbeeld 4000 euro voor een heel jaar) om zo gedurende je reis uit deze pot je vliegtickets te betalen. Daarnaast abonneer je, je op diverse  ‘prijsalarmen’ van bijvoorbeeld Skyscanner en Kayak. En check je met regelmaat of er promodeals zijn bij relevante luchtvaartmaatschappijen, bijvoorbeeld Air New Zealand, om van Auckland naar Tokyo te geraken.

Zouden we weer voor een wereldticket kiezen?

Nee. En dit zit hem met name in de flexibiliteit. In Azië hebben we op een vrij hoog tempo gereisd. Dit kwam mede doordat we een wereldticket hadden en ‘door moesten’ om op tijd op onze volgende bestemming te geraken. Een valkuil van veel reizigers: teveel willen zien in een te korte tijd. Daarnaast waren er een aantal momenten dat we juist heel erg graag weg wilden maar onze vlucht pas een week later ging. Of juist andersom, dat we ons alweer met de backpacks op een vliegveld moesten melden maar nog veel langer hadden willen blijven.

Zoals je ziet op de ‘route kaart’ hebben we in Zuid Amerika, behalve de in en uit vlucht, geen andere vluchten gepakt met ons wereldticket. Boy, wat was dit fijn. We vonden Colombia zo fantastisch dat we hier uiteindelijk 2.5 maand zijn gebleven. Toen we nog aan de keukentafel zaten in Amsterdam wilden we ook erg graag naar Peru en Bolivia. Dit hebben we uiteindelijk gelaten omdat we dit land zo heerlijk vonden.

De vrijheid om te gaan en staan waar en wanneer jij dat wilt is echt heel veel waard.