Jouw persoonlijke businessplan – Je Strategie – Deel III

Categories Persoonlijke ontwikkeling, Proces
persoonlijk plan, businessplan, doelstelling, persoonlijke ontwikkeling, doel, plan, leven, missie, visie, strategie, aanpak, vragen, consequenties, burnout, hulp, inzicht, verandering, veranderen, tussenresultaten, middelen

In het eerste deel van deze driedelige blog vroeg ik je te kijken waar je nu staat in je leven en waarom dat zo is, je ‘nulmeting’. In het tweede deel heb ik je gevraagd je ‘Big Hairy Audacious Goal’ neer te zetten. En in deze laatste blog vraag ik je jouw strategisch plan op te schrijven. Zonder een strategie wordt het een erg pittige en wellicht chaotische exercitie om je ambitieuze doel te bereiken.

Waarom je een strategie nodig hebt

Niet voor niets harken de grote jongens als ‘Boston Consulting Group’, ‘McKinsey’ en ‘Bain & Company’, bakken met geld binnen door het verlenen van strategische plannen en advies. Veel bedrijven vinden dit lastig om dit zelf aan te pakken en betalen met liefde exorbitante bedragen. Dit zodat er ‘McKinsey’ onder het plan staat en ze de minder prettige consequenties van het strategisch plan politiek wat makkelijker kunnen verkopen in de organisatie. Maar dat geheel terzijde.

Je kunt het gebakken lucht vinden, echter wordt het een behoorlijk kansloos verhaal als bijvoorbeeld, Pieter Elbers (CEO van de KLM) zou roepen op de maandagochtend: ‘Jongens, over twee jaar zijn we een low-cost maatschappij, nou aan de slag dan maar!’ Geen plan, geen onderliggende doelstellingen, geen deadlines, geen inzicht in benodigde middelen, expertise etc. Daar gaat never nooit één vliegtuig nog van de grond komen.

En voor jouw persoonlijke businessplan idem dito. Want, waar moet je beginnen? Wat wordt je eerste zet? Wat heeft prioriteit? Wat voor impact hebben sommige acties en hoe deal je hier mee? Welke zaken moet je eerst regelen (randvoorwaarden) zodat je überhaupt richting je BHAG kunt bewegen. Daarom een structuur, daarom een strategisch plan.

Waar bestaat zo’n strategisch plan uit en hoe pak ik dat aan?

Hierbij een opsomming van de vijf onderdelen van jouw strategisch plan. Ik ga op elk onderdeel in en laat je zien hoe je dit kunt aanpakken middels enkele visualisaties. Zodat je heel eenvoudig en op een gestructureerde wijze de onderdelen in jouw plan fietst. Om het concreet te maken wil ik het volgende BHAG als voorbeeld gebruiken: “Over 5 jaar ligt mijn boek in de winkel en is het een bestseller, meer dan 100.000 verkochte exemplaren.”  

De onderdelen

I. Doelstellingen (met deadlines)

II. Meetbare tussenresultaten (met deadlines)

III. Middelen

IV. Randvoorwaarden

V. Afspraken met jezelf

Doelstellingen met deadlines

“However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results” (Winston Churchill)

Als je geen tussenresultaten behaalt, bereik je nooit je BHAG. Zonder tussentijdse doelstellingen wordt alles op de lange baan geschoven en voor je het weet is het 2022, het jaar waarin jij je BHAG had moeten bereiken. Doelstellingen zijn dé bouwstenen van je strategisch plan. Zonder deze zaken, verwezenlijk je je droom nooit.

Waarom niet? Als het goed is, is je BHAG zo groots, zo ambitieus en zo ver in de toekomst dat je wel tussenstappen moet formuleren (en verwezenlijken) om het behapbaar te maken. Er ligt niet van de een op de andere dag een bestseller in de winkels. Naast het bepalen van je doelstellingen moet je hier deadlines aan koppelen. Anders blijft het te vrijblijvend en wordt het lastig ‘plannen’ wanneer je bepaalde acties in werking moet zetten om je tussentijdse doel(en) te behalen.

Afijn, terug naar het voorbeeld. Jouw BHAG is dus om binnen vijf jaar tijd een bestseller in de winkels te hebben liggen. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? Hoe maak je concreet welke acties, middelen en doelen er nodig zijn om dit boek naar de nummer één van best gelezen boeken in 2022 te laten schieten?

Stap 1. Maak een mindmap 

Hieronder zie je een voorbeeld. Hoe werkt het? Heel simpel. Schrijf in het midden van een vel papier jouw BHAG op en schrijf alles op wat er in je opkomt qua associaties met je BHAG. Leg tevens verbanden. Dus wat hoort er bij een bestseller schrijven? Nou je hebt een verhaal nodig… En voor je verhaal is inspiratie wel zo prettig. Waar ga je die inspiratie dan vandaan halen? Wellicht helpt het om boeken of artikelen te lezen. Daarnaast leer je van diverse schrijfstijlen. En zo wordt je mindmap groter en groter en heb je voor je het weet ontzettend veel dingen opgeschreven die benodigd zijn voor de executie van jouw strategie. Waaronder je belangrijkste doelstellingen.

persoonlijk plan, businessplan, doelstelling, persoonlijke ontwikkeling, doel, plan, leven, missie, visie, strategie, aanpak, vragen, consequenties, burnout, hulp, inzicht, verandering, veranderen, tussenresultaten, middelen

         Stap 2. Kijk naar je mindmap en kies goed wat je hoofddoelstellingen worden.

Probeer om dit te beperken tot een maximum van vijf ‘grote’ doelen. Al de overige zaken hang je middels tussenresultaten (stap 3) onder deze ‘hoofddoelen’. Koppel aan deze doelstellingen ook een deadline. Zie voorbeeld:

persoonlijk plan, businessplan, doelstelling, persoonlijke ontwikkeling, doel, plan, leven, missie, visie, strategie, aanpak, vragen, consequenties, burnout, hulp, inzicht, verandering, veranderen, tussenresultaten, middelen

 

Meetbare tussenresultaten (met deadlines)

Stap 3. Bepaal welke tussenresultaten je moet behalen om je doelstelling te bereiken.

Één van de hoofddoelen in dit voorbeeld is om goed te leren schrijven. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld een workshop te volgen, meer te gaan lezen en uiteraard veel te oefenen met het schrijven van verhalen! Maak deze tussenresultaten meetbaar! Zo kun je bijhouden wat je al hebt bereikt. Zie het een beetje als krachttraining. Als je geen meetbare tussentijdse resultaten (bijvoorbeeld X percentage vet verliezen binnen twee maanden) met je zelf afspreekt voor een bepaalde deadline kun je niet gericht trainen. Dit geldt evenzo voor de door jou te bereiken doelen.

persoonlijk plan, businessplan, doelstelling, persoonlijke ontwikkeling, doel, plan, leven, missie, visie, strategie, aanpak, vragen, consequenties, burnout, hulp, inzicht, verandering, veranderen, tussenresultaten, middelen

 

Stap 4. Bepaal welke middelen nodig zijn om je tussenresultaten en daarmee doelen te realiseren.

In deze stap kijk je naar je tussenresultaten en stel je, jezelf de vraag: “wat of wie heb ik nodig zodat ik deze tussenresultaten kan realiseren?” Ja leuk dat oefenen met schrijven, maar wellicht is er totaal geen geschikte werkplek op dit moment in je huis. Een plek waar je, je terug kan trekken van alles en iedereen en je in alle rust kunt schrijven. Daarmee is één van de middelen om je ‘oefen verhaal’ te schrijven een fijne werkplek met een goede laptop. Doe dit voor alle doelstellingen.

persoonlijk plan, businessplan, doelstelling, persoonlijke ontwikkeling, doel, plan, leven, missie, visie, strategie, aanpak, vragen, consequenties, burnout, hulp, inzicht, verandering, veranderen, tussenresultaten, middelen

 

Randvoorwaarden  

Stap 5. In te vullen randvoorwaarden alvorens je kunt starten met de uitvoering van je strategisch plan.

Voor het schrijven van een bestseller heb je tijd nodig. Veel tijd. Met één dag in de week kom je er niet. Een randvoorwaarde is dus het creëren van meer tijd in je agenda. Hoe kun je dit doen? Minder werken? Kinderen vaker naar de oppas? ’s Avonds schrijven?

Afspraken met jezelf

Stap 6. Gedurende het traject richting je BHAG kunnen er momenten zijn dat je denkt: “Ik kap er mee.”

Meestal gebeurt dit wanneer je niet lekker in je vel zit of wanneer je tegenslagen meemaakt. Daarom, maak op een ‘rationeel moment’ afspraken met je zelf. Zaken als, wat ben ik bereid te verliezen / op te offeren gedurende dit traject om mijn droom te verwezenlijken? In dit voorbeeld kan het zo zijn dat naarmate 2022 in zicht komt, je nog meer tijd, energie en moeite moet stoppen in je traject. Wat betekent dit voor je sociale leven? Je financiële situatie? Hoe ver wil je gaan? Schrijf deze op en pak de afspraken erbij op de momenten dat je emotionele kant een tikkie teveel doordraait.

Tot slot

“Strategy is about making choices, trade-offs, it’s about deliberately choosing to be different.”

Aldus, Michael Porter, dé strategie goeroe himself. Zonder keuzes te maken, zonder compromissen met jezelf te sluiten gaat je leven er niet anders uitzien. Je moet in actie komen, je BHAG voor ogen houden, moed en energie verzamelen, drie keer heel hard TJAKKA roepen om vandaag nog te starten met de uitvoering van jouw strategisch plan. Het plan wat er voor zorgt dat jij over drie, vijf of misschien wel tien jaar dat ene plaatje erbij pakt uit deel II (“Maak je doelstelling visueel middels een tekening, foto whatever. Zie dit als één van foto’s in je toekomstige fotoalbum.”) en met gepaste trots jezelf flink op de schouder klopt: “Zo, dat heb ik maar mooi geflikt”.

Dit was het laatste deel en ik hoop oprecht dat ik je hier mee heb kunnen helpen. Helpen om een stapje dichter bij jouw ultieme droom te komen.

Heb je vragen? Opmerkingen? Begrijp je iets niet? Laat het mij weten door een reactie achter te laten of via het contactformulier een berichtje te sturen. En deel dit bericht als je denkt dat iemand anders er wat aan heeft : – )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *