Jouw persoonlijke businessplan – Je Big Hairy Audacious Goal – Deel II

Categories Persoonlijke ontwikkeling

In het eerste deel van deze driedelige blog vroeg ik je te kijken waar je nu staat in je leven en waarom dat zo is, je ‘nulmeting’. Ik hoop dat je dit hebt gedaan / nog gaat doen, omdat het je in staat stelt jouw ‘Big Hairy Audacious Goal’ neer te zetten (het onderwerp van deze blog). Daarnaast is er natuurlijk niets mis met een beetje zelfreflectie op zijn tijd.


Levensmissie

Wanneer heb jij eigenlijk voor het laatst een concreet doel gesteld voor jouw leven? Waarschijnlijk bleef het een beetje bij goede voornemens zoals; stoppen met roken, afvallen, beter met geld om gaan, etc. Voor jouw persoonlijke businessplan is het noodzakelijk om een ‘echt’ doel neer te zetten. Een doel wat je leven verrijkt, waar je gemotiveerd van raakt en wat je energie geeft. Jouw ‘BHAG’ moet je zien als een soort van ‘levensmissie’.

Waarom sommige mensen succesvoller zijn dan anderen

Waarom denk je dat Max Verstappen zo lekker gaat? Ja, hij heeft een enorm talent en ja, wellicht ook omdat zijn vader hem heeft gedrild om niet op makkelijke stukken in te halen. Maar ook omdat hij een sterkere wil heeft dan anderen om te winnen. Hij zichzelf al op het podium ziet staan voordat de race begint.

Waarom denk je dat die oude schoolgenoot zo succesvol is? Grote kans dat hij of zij heel duidelijke doelen voor zichzelf heeft gesteld en in combinatie met een dosis wilskracht (waar je bang van wordt) heeft waargemaakt.

bhag, businessplan, doelstelling, persoonlijke ontwikkeling, big hairy audacious goal, doel, plan, leven, missie, visie, strategie, aanpak, vragen, consequenties, burnout, hulp, inzicht

Hierbij zes redenen om doelen te stellen in je leven

“The trouble with not having a goal is that you can spend your life running up and down the field and never score.” – Bill Copeland.

  1. Bewuster leven

Zonder doel ben je maar een beetje aan het rondrennen, ben je stuurloos. Met als risico dat je aan de eindstreep niet echt iets hebt bereikt voor jezelf. Focus dus! Door het vastleggen van persoonlijke doelen krijg je duidelijkheid in wat je echt wil bereiken in het leven. Hiermee zorg je dat je je tijd, energie en inspanningen stopt in zaken die echt belangrijk voor je zijn. Het zorgt er voor dat je bewuster leeft.

“When it is obvious that the goals cannot be reached, don’t adjust the goals, adjust the action steps.” – Confucius.

  1. Draagt bij aan doorzettingsvermogen

Ben je iemand die snel geneigd is op te geven? Omdat je het lastig vindt je interesse vast te houden? Of omdat je snel afgeleid bent? Jouw persoonlijke doel zorgt ervoor dat je wel je interesse vasthoudt, dat je wilskracht ontwikkelt. Waarom? Omdat je dit doel zelf bepaalt (en niet je baas). Je bent ervan overtuigd dat het behalen van dit doel je leven verrijkt.

  1. Je eigen verantwoordelijkheid

In aansluiting op punt 2: De enige aan wie je verantwoording moet afleggen ben jezelf. Praat je er alleen over of onderneem je ook daadwerkelijk actie en zorg je dat je deadlines haalt? Wanneer je voor een bedrijf werkt en je maakt een grove fout, dan krijg je op je donder van je baas, maar hoogstwaarschijnlijk is er een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het op te lossen. In tegenstelling tot je eigen levensproject: Alle consequenties zijn voor jou.

  1. “De beste versie van jezelf”

Wie kent deze uitspraak niet van alle fitte boys en girls? Zonder een ambitieus ‘fysiek’ doel voor ogen wordt het lastig om gericht te trainen. Zonder een ambitieus doel voor je eigen leven ga je nooit het maximale eruit halen. Geen ambitieus doel? Grote kans dat je lekker in je comfort zone blijft zitten. Zo lekker vertrouwd. En deze vertrouwde omgeving zorgt ervoor dat je op persoonlijk vlak niet tot nauwelijks groeit. Het zorgt er voor dat je niet de ‘beste versie van jezelf’ bereikt.

  1. Voorkomen van burn- en boreout

Twee uitersten met verschillende redenen die hieraan ten grondslag liggen.Toch is er één gemeenschappelijke oorzaak die er toe kan leiden dat je een burn- of een bore-out krijgt: het gebrek aan zingeving en doelen in je leven. Je hebt niet duidelijk voor ogen wat je wil met je leven, waar het naar toe moet leiden. Je werk is een manier van geld verdienen en het houdt je van de straat. De één gaat dan maar keihard werken en loopt op een gegeven moment tegen de lamp (burn-out), de ander wordt hier verschrikkelijk passief van en raakt uitgeblust wegens complete verveling. Laat je niet verlammen, creëer een doel, creëer zingeving.

  1. Geen spijt op je sterfbed

Misschien heb je het artikel wel eens gelezen. De verpleegkundige Bronnie Ware werkte vele jaren met patiënten die thuis op sterven lagen. Als ze vroeg waar ze spijt van hadden in hun leven stond met stip op nummer één: Ik wou dat ik de moed had gehad om een leven te leiden waarbij ik trouw was gebleven aan mijzelf, in plaats van te leven volgens verwachting van anderen”.  Daarom, maak de juiste keuzes, jaag je dromen na!

Dan nu de BHAG

Ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen dat het stellen van levensdoel(en) (=zingeving) van essentieel belang is. Dat het om meer draait dan slechts de eindstreep halen. Maar hoe pak je dit aan? En waarom kan ik niet gewoon een ‘normaal’ doel neer zetten? Waarom moet dat persé een ‘BHAG’ zijn?

Allereerst, de term BHAG is niet zomaar uit de lucht komen vallen en nergens op gebaseerd. Jim Collins (Stanford Universiteit) bestudeerde samen met Jerry Porras de succesvolle gewoontes van visionaire bedrijven. Wat bleek? Bedrijven bleken ten opzichte van hun concurrenten succesvoller wanneer zij meer ambitieuze, heldere en inspirerende lange termijn doelstellingen hadden.En sinds deze uitkomsten, hebben niet de minste blaadjes, zoals de Harvard Business Review en The New York Times, artikelen over de ‘BHAG’ als serieuze business tool gepubliceerd.

Voorbeelden van BHAG’s uit het bedrijfsleven

Nog even in een notendop waar zo’n BHAG voor staat. Een BHAG draait om het neerzetten van een groots (Big), zeer inspirerend en verre van suf (Hairy), brutaal / gedurfd (Audacious), doel (Goal). Je mag er best een beetje het gevoel van krijgen: “Dat lukt mij nooit”. Maar dat geeft niet. Het gaat erom dat het je inspireert en motiveert om dat doel na te streven. Om er een beetje gevoel bij te krijgen hierbij een paar voorbeelden vanuit het bedrijfsleven:

  • adidas: ‘To beat Nike’
  • Microsoft: ‘A Computer on every desk in every home’
  • Twitter: ‘To become the pulse of the planet’
  • Starbucks: ‘To become the most immediately recognizable beverage brand in the world’
  • NASA: ‘Landing a man on the moon’

Ze zijn groots, bijna dramatisch en sommige niet eens haalbaar. Maar als je werkt voor één van deze bedrijven ren je harder en raak je meer geïnspireerd dan wanneer je CEO zegt: ‘onze BHAG voor 2018 is om 12% meer omzet te realiseren’. Is het al vrijdag?

Voorbeelden van persoonlijke BHAG’s

  • Een bestselling boek schrijven (>100.000 verkochte boeken).
  • Mijn eigen duurzame droomhuis bouwen voor ik 45 jaar ben.
  • Voor mijn 40e met pensioen en elk jaar drie maanden kunnen reizen.
  • Mijn eigen restaurant openen en winstgevend zijn binnen twee jaar tijd.
  • Mijn eigen uitverkochte concert geven in de Carnegie Hall New York City.

Niet de minsten of wel? Het zijn doelen (misschien niet allemaal) waarvan je denkt als iemand dit zou roepen: ‘zo respect man!’. En nu jij!

bhag, businessplan, doelstelling, persoonlijke ontwikkeling, big hairy audacious goal, doel, plan, leven, missie, visie, strategie, aanpak, vragen, consequenties, burnout, hulp

Aan de slag!

Okay, genoeg gelezen. Tijd voor actie. Installeer jezelf er wederom goed voor en geef antwoord op onderstaande negen vragen:


I. Welke dromen heb je nu? En denk hierbij niet in beperkingen als leeftijd, geld, gezin, kwalificaties.

II. Schrijf jouw BHAG op.

III. Pak je analyse van de vorige keer erbij. Komt je BHAG overeen met je analyse?

IV. Toets hem: is hij groots? Inspirerend? Brutaal / Ambitieus?

V. Is het een echt concreet doel? Is het niet te vaag? Maak het concreet door er een deadline aan te verbinden én een succesfactor aan toe te voegen. Zoals bijvoorbeeld bij persoonlijk BHAG I; meer dan 100.000 boeken.

VI. Schrijf in maximaal vijf zinnen op waarom je deze BHAG wilt bereiken (je missie). En toets je BHAG plus je ‘missie’ bij anderen. Kun je dit niet goed verwoorden? Voelt het slap? Kun je andere mensen niet van jouw BHAG overtuigen? Dan is het geen goede BHAG. Mag je opnieuw beginnen. Of gewoon eerst even een goede zelfanalyse doen 😉 Veelal ligt het daar aan…

VII. Maak je doelstelling visueel middels een tekening, foto whatever. Zie dit als één van foto’s in je toekomstige fotoalbum.

VIII. Wat is mijn ‘worst case scenario’? Daarmee bedoel ik, wat is het ergste dat je kan overkomen als het niet lukt om je BHAG (volledig) te realiseren? Een BHAG betekent: uit je comfort zone. Dat kan eng zijn. Maar wat ook eng is, is om straks op je sterfbed te liggen en te moeten denken: had ik maar…

IX.Bonusvraag: Als je een mentor zou kunnen uitkiezen om je te begeleiden in het bereiken van je BHAG wie zou dat zijn en hoe zou hij/zij jou kunnen helpen?


SUCCES!

Heb je vragen? Opmerkingen? Begrijp je iets niet? Laat het mij weten door een reactie achter te laten of via het contactformulier een berichtje te sturen.

In deel III ga ik in op hoe je nu je BHAG gaat realiseren. Zonder een (strategisch) plan blijft je droom slechts een wens. En dat willen we niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *